Saturday, May 21, 2011 By: ITC GEN 7 LAJNAH TARBIYAH DAN KEPIMPINAN IPGM KPI

Ada apa dgn NUQABA'????

Sejak alam sekolah lagi rata-rata pelajar yang menuntut di institusi pengajian yang menitik-beratkan soal agama akan ada aktiviti berkelompok yang dinamakan sebagai usrah. Kelompok seperti ini bukan hanya didedahkan pada peringkat persekolahan.

Bahkan hingga ke alam pekerjaan dan pencen. Hal ini jelas menunjukkan bahawa usrah menjadi satu perkara yang amat penting. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang inginkan sebuah tarbiah yang berterusan.

Kelompok ini terdiri daripada 3 elemen penting :

1) Naqib ( Ketua kumpulan )

2) Ahli Usrah ( Anak buah kumpulan )

3) Manhaj ( produk atau pembawakan )

Apa yang ingin difokuskan pada hari ini ialah elemen yang terpentingan dalam melaksanakan kerja murni ini iaitu naqib.

Naqib adalah teras jemaah kerana ia memiliki hak tarbiyah, takwin, pengambilan baiah, pembentukan qiadah, dan membuat keputusan. Sila rujuk karya Said Hawa, Al Madkhal Ila Al-Muslimin : Hal 95-96

PENGERTIAN NUQABA'

Naqib berasal dari perkataan نقب على القوم- نقابة maknanya صار نقيبا عليهم، اى قام شخص برعاية شئونهم

ertinya : Seorang yang mengurus dan mengendalikan urusan masyarakat.

Firman Allah Taala : Al-Maidah : 12

"ولقد أخذ الله ميثاق بني إسرءيل وبعثنا منهم اثنى عشر نقيبا وقال الله إني معكم....."

Perkataan naqib maknanya كبير القوم المعنى بشئونهم ertinya : Pemimpin masyarakat yang bertanggungjawab tentang urusan mereka.

Naqib di dalam Harakah Islamiah bermaksud :

Seorang ahli jamaah yang mempunyai kelayakan thaqafah, keistimewaan (khasais) dan komitmen (iltizamat) yang mantap dan diamanahkan untuk memimpin dan mentarbiyah ahli-ahli jamaah mengikut wasilah-wasilah tertentu (umum dan khusus).

As-Sheikh Said Hawwa membahagikan ahli jamaah kepada empat peringkat :

Pertama :الأنصار

Kedua : المجاهدين العاملين

Ketiga : النقباء

Keempat :النواب

NUQABA' DALAM KACAMATA JAMAAH ISLAM

Di dalam bahagian ini saya akan menggambarkan kedudukan nuqaba sebagai sebuah institusi / markaz yang amat penting dalam jamaah Islam. Nuqaba / Naqibat merupakan tenaga penggerak yang amat penting dalam jamaah, sebab itu jamaah tidak akan memiliki kekuatan sekiranya berlaku kepincangan di dalam institusi nuqaba.

Kelemahan para nuqaba' dalam memandu usrah dengan baik akan memberi kesan kepada arah perjuangan yang ingin dipimpin untuk anak buah mereka. Apabila perkara ini berlaku, maka timbullah cabang permasalahan lain seperti usaha untuk membina suasana tarbiyah rohaniah yang cukup penting dalam sebuah gerakan.

Begitu juga dengan kekuatan jasmani dan thaqafah mereka. Akhirnya, ahli-ahli usrah lemah dan tidak mampu untuk melaksanakan mandat-mandat dan kehendak jama'ah dengan sebaiknya.

Dengan itu kreadibiliti para nuqaba' memberikan satu kesan yang amat besar kepada pembentukan anak buah usrah ke arah yang berkualiti. Proses pentarbiahan ini perlu dimulai dengan sikap para nuqaba' itu sendiri. Barulah kita boleh menceritakan masalah anak buah usrah.

0 comments:

Post a Comment

Sejenak Multimedia

Bersama Merealisasikannya

Musibah adalah Anugerah